Föreningen debatterar lagförslaget om modersmjölkersättning och reklam

Strax efter nyår blev det debatt i Brännpunkt, Svenska Dagbladet angående det nya lagförslaget om modersmjölksersättning. Debattörerna Gerd Brandell, Elisabeth Kylberg och Kristin Svensson vände sig mot den del av förslaget som gäller marknadsföring av bröstmjölksersättning i ”publikationer som är särskilt inriktade på spädbarnsvård”. De tolkade detta som marknadsföring i tidningar riktade till föräldrar och såg detta som ett hot mot amningen.

Läs gärna deras debattartikel här
.

Den 6:e januari kom svaret från ordförande för Föreningen Flaskmatning i Sverige. Att göra reklam för modersmjölksersättning olagligt i Sverige är bara löjligt. Det finns redan väldigt stränga föreskrifter och bestämmelser som gör att svenska föräldrar inte har sett några reklam för ersättning sedan början på 80-talet. Faktumet är att skillnaderna mellan bröstmjölk och ersättning är mycket små i ett land som Sverige. Samtidigt har många kvinnor svåra problem med amning – så svåra att det överväger de små medicinska fördelar som amningen ger. Amning är alltså inte bäst för alla. Det är därför bättre att ge föräldrar all den information de behöver och låta dem själva avgöra om de vill amma eller ge ersättning till sina barn. Man kan inte rädda amning genom att göra flaskmatning till något förbjudet.

Läs hela vårt svar här.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s